Yoga for personer med sclerose.

Gennem en stille og rolig træning vil vi arbejde med de yogastillinger, der køler og gavner nervesystemet. De yogastillinger der styrker kroppen, øger balancen via fokus på symmetrisk arbejde og de yogastillinger, der skaber ro i krop og sind.

Gennem  forkælende træninger vil jeg tilrettelægge undervisningen, så jeg både viser stillingerne og guider holdet verbalt gennem formiddagen, men der vil også være tid til en individuel vejledning, hvor det er dig der er i centrum.

 

Dette hold udbydes gennem FOF Horsens, Ane Stauningsvej 21,
hvor undervisningsforløbet er onsdage klokken 12.30 - 14.30
( Bemærk at dette hold også er for alle der ønsker en blidere yogatræning)

 



 

Hanne Juelsgaard Sørensen underviser:

 Workshop

for

personer med sclerose

 

Kom og vær med til en forkælelse Yogatræning tilrettlagt for personer med sclerose. Jeg vil guide dig gennem en dejlig træning med fokus på de yogastillinger der gavner og "køler" nervesystemet samt de velgørende stræk.Træningen er stille og rolig og der vil være tid til individuelle hensyn. Alle er velkomne men desværre kan jeg ikke byde velkommen til kørestolsbrugere.

13.00 - 14.45 Yogatræning og Pranayama ( vejrtrækningsøvelser)

14.45 - 15.15 Guidet afspænding

15.15 - 16.00 Kaffe/the og snacks

Kontakt mig vdr. dato for næste workshop eller hvis I samler en gruppe kommer jeg gerne til Jer.

(hajuso@hotmail.com)

 

Tanker fra kursister der deltager på holdet i Horsens

 I yogaen lærer man at lytte til kroppen og tilpasse stillingerne så de passer til ens formåen og alligevel bliver man hele tiden flyttet lidt så man udvikler sig. Det er en meget stor tilfredsstillelse når man udfører en stilling som man aldrig havde troet mulig. Når man har sclerose må man ofte opleve at der er ting man ikke længere kan, så den blide guidning der hjælper en til at kunne nyt er med til at yoga giver så mange positive oplevelser. Man skal kun koncentrere sig om sin egen praksis og der er ikke nogen man skal forsøge at holde trit med. Desuden er der ro i salen så hjernen ikke skal forholde sig til unødvendig støj.

De omvendte stillinger er med til at klare hjernen, og er man meget træt hjælper det at ligge i "Viparita Karani" i bare 10 minutter. Så er hjernen frisk igen.De dage hvor jeg er voldsom træt og mest har lyst til at lægge mig i sengen i stedet for at tage til yoga - men hvor jeg så tager afsted alligevel - så oplever jeg alligevel at være fuld af energi efter klassen. Og man kan jo altid bare lave det som kroppen vil lige den dag. Det at man oplever energi bagefter oplever man ikke med andre træningsformer. Der føler man sig let brugt og træt bagefter. Når jeg er til pilates eller svømning så er jeg ofte træt og brugt bagefter.

Yoga øger kropsbevidstheden idet der arbejdes med alle kroppens muskler, både de store og de helt små som man ikke troede man havde.

De mange stræk og arbejdet med de lige linier hjælper med at få kroppen rettet op. Ved sclerose kan man opleve at nogle muskler konstant er spændte og her hjælper det når de sættes under et blidt stræk i længere tid, så musklerne lærer hvordan det er at give slip.

En anden ting er, at man bliver tilbøjelig til at søge nedad, når balancen er usikker, så går man mere og mere sammenkrummet. Også hvis man må bruge en rolator at støtte sig til, får man også let en sammenkrummet holdning. Her er det godt at få kroppet strukket og øvet sig i at "søge opad" igen. Og det bliver faktisk mindre tungt at gå når man søger opad...

Anne-Marie

 

Det bedste for mig er nok når man er færdig med yoga...så er jeg frisk og afslappet. 

Anne
 
 
For mig er det godt at jeg bliver udfordret i nogle andre stillinger og bevægelser end jeg gør hjemme. Og det er helt klart at jeg bliver stærkere. Jeg har gået rigtigt meget, men jeg føler at jeg "går fra mig selv". Jeg kan bruge yogaen til at finde hjem i mig selv igen.
Helle

 

Det er den eneste motionsform jeg har kunne lave i mange år uden at skulle ligge i sengen 2 dage efter. Jeg får en her-og-nu effekt af yogaen og det hjælper med at få gang i cirkulatioen.

Hanne
 
 
Jeg syntes det er enormt godt mod kramper. Jeg bruger også øvelserne derhjemme.

Erna

 

Jeg har så meget spacistitet i benene så yoga er deneneste for for motion jeg har kunne lave. Når jeg får benene bundet sammen og starkt dem ud gør det mig godt.

Tina